Cumartesi, Eylül 13MOTOYAŞAM VE KÜLTÜRÜ DERGİSİ

Motosikletin Tarihi… İlk Motosiklet Ne Zaman Yapıldı?

Motosiklet, özü itibariyle insan hayatını kolaylaştıran mühendislik harikası bir taşıttır. Kimine göre, “şeytan işi” kimine göre “yaşam biçimi”dir. Şeytan işi denmesinin sebebi iki tekerli olması, güvenli görünmemesi ve motosikletin üzerinde her insanın denge sağlayamamasından kaynaklanmaktadır. Bununla birlikte “yaşam biçimi” denmesinin sebebi ise iki tekerli olmasının vermiş olduğu yol avantajı, istenildiği yerde sürülebilmesi ve trafikte bir yerden bir yere daha hızlı gidilebilmesini sağladığı içindir.

Motosikletin dünyadaki kısa ve net tanımı: “İki ya da üç tekerlekli, bisiklet benzeri, içten yanmalı motora sahip bir ya da iki kişilik ulaşım aracıdır.”

Ülkemizdeki 1983 tarihli 2918 numaralı Karayolu Trafik Kanunu’nun 3. maddesinde yer alan resmi tanıma göre motosiklet: “Azami tasarım hızı 45 km/saatten ve/veya silindir kapasitesi 50 santimetreküpten fazla olan sepetli veya sepetsiz iki veya üç tekerlekli motorlu taşıtlar ve net motor gücü 15 kilovatı, net ağırlığı 400 kilogramı, yük taşımacılığında kullanılanlar için ise net ağırlığı 550 kilogramı aşmayan dört tekerlekli motorlu taşıtlardır. Elektrik ile çalışanların net ağırlıklarının hesaplanmasında batarya ağırlıkları dikkate alınmaz.”

Motosikletin tarihi için eğer bisiklete benzetecek olursak Leonardo da Vinci’nin 1490 yılında üç tekerli olarak çizdiğini söyleyebiliriz. Ancak böyle düşünürsek motosiklet tarihini değil, bisikletin tarihini konuşmuş oluruz.

Motosikletin ilk olarak bisikletten daha çok gelişmiş fonksiyonları taşır hale getirmeye çalışılan ve bunu uygulamaya dökmüş kişilerin yaptıklarını baz alarak yol alırsak motosikletin esas tarihi ile ilgili net bilgileri sizlere vermiş oluruz.

Dünyanın ilk motosikleti, 1868’de buhar makinesiyle çalıştırılmıştır. İlk benzinli motosiklet üç tekerlekliydi ve günümüzdeki formuna 1894’ten sonra kavuşmuştur.

İlk motosiklet, ABD’de 1868’de S. H. Roper tarafından bir bisiklete küçük bir buhar makinesi takılarak yapıldı.

Roper, motosikleti yapmadan önce bir dikiş makinesi tasarlamış ve motosikletin ardından da buharlı bir otomobil yapmıştır. Roper, buharlı motosikleti yıllar içinde geliştirdi ve 1896’da en son modeliyle yaptığı hız denemesinde saatte 64 kilometre hıza ulaşmıştır. Ancak Roper, Boston’da Charles Nehri üzerinden Harvard Üniversitesi’ne ulaşan köprüde maksimum hıza çıktığında kaza yapıp ölmüştür. Roper ile aynı tarihlerde, buhar motoru taşıyan ilk taşıtı Fransa’da 1769 yılında Nicholas-Joseph Cugnot ismindeki bir demirci ustası yapmıştır.